Acompanyament primers dies d’escola

L’inici a l’escola és el principi d’un llarg període d’escolarització i volem que sigui un procés tranquil i sense presses, respectant el ritme de cada infant. Per això contemplem la possibilitat que les famílies puguin estar amb els seus fills i filles a l’escola durant tot el temps que dura l’adaptació. Cada infant s’adapta a l’escola d’una manera diferent i la durada del procés pot variar molt d’un a un altre.

Aquests primers dies són molt importants, són moments on l’infant crea vincles afectius amb les mestres i amb altres nens i nenes. Així com es viuen els primers dies incideix directament en els sentiments que l’escola desperta a l’infant més endavant. Per això cal fer una adaptació adequada a cada infant, contemplant l’acompanyament de les famílies durant el temps que l’infant necessiti per sentir-se bé, i segur, a l’escola. Prèviament a l’inici de l’escola, es fa una reunió on es comenten tots aquests aspectes i d’altres de caràcter organitzatiu.

Som conscients que per molt amables que siguin les mestres, per molt bonica que sigui l’escola i per moltes joguines que hi hagi, l’infant deixa el seu entorn de seguretat i comença una nova aventura amb persones que no coneix. És normal que els primers dies plorin. Amb això no volem dir que per tots els nens i nenes ho facin. Cada individu reacciona de manera diferent. Si el vostre fill o filla s’adapta a l’escola des del primer dia fantàstic, però si plora o diu que no hi vol anar… és totalment normal. És el moment de mostrar el nostre suport. Evitem jutjar-los o ridiculitzar-los dient per exemple que els nens/es grans i forts no ploren. Cal explicar-los que és normal que trobin a faltar la mama i/o el papa, casa seva, els iaios…

Des de casa també podeu ajudar-los preparant el material que hauran de portar a l’escola, explicant-los que aniran a l’escola com el germà o el cosí gran, parlant sempre en positiu (les coses que farà, tot el que jugarà…), anticipant-los qui els portarà o recollirà o si es quedaran a dinar, procurant ser puntuals a les recollides, mirant de fer els mínims canvis possibles a casa durant aquests dies en alimentació, xumets i hàbits de dormir.

És important que tingueu confiança en l’escola, l’infant ha de veure que valoreu i confieu en el treball que es fa a l’escola. Els nens i nenes d’aquestes edats encara que ens semblin petits capten aquestes sensacions. A l’escola estaran acollits per professionals que vetllaran per fer un acompanyament emocional que respecti els diferents ritmes i necessitats d’adaptació. Tot canvi requereix el seu temps. Caldrà paciència i comprensió, i ja veureu com més aviat del que us penseu el vostre fill/a estarà encantat d’anar cada dia a escola.