Residència a l’Escola El Martinet

Ha estat tot un luxe poder veure i viure en primera persona el projecte de l’Escola El Martinet. Ha estat una molt bona experiència que crec molt necessari que es pugui continuar fent en altres escoles impulsores.

Al llarg d’aquesta setmana, a vegades, asseguda en còmodes coixins al passadís de Mitjans, m’he aturat i he observat el meu entorn… És meravellós veure infants de 6 a 8 anys fent hàbitats; d’altres, creant i cosint els seus propis contes; grups de nens/es fent un espectacle de titelles amb públic amb entrades a la mà; altres infants dalt d’una caseta de fusta mirant contes de fades i follets il·luminats per una llum tènue; parelles de nenes, assegudes en pufs, jugant a jocs de taula tradicionals… així… qui no voldria tornar a ser nen/a?

Els adults, fora i/o dins dels espais, acompanyen als infants en l’aprenentatge de la lectoescriptura i, també, mitjançant jocs matemàtics, treballen aquesta àrea. Fa goig veure els espais i materials d’aquesta escola, tot cuidat i pensat al mínim detall.

Tot i que m’he sentit ben acollida, m’ha costat una mica saber quin era el meu paper en aquell entorn, sempre et vols sentir útil, ajudar a aquells infants que ho necessiten, donar el màxim de tu mateix… però ha estat molt significatiu el fet d’observar que eren tan autònoms, que és cert allò que em va dir una de les mestres: “l’estructura del Martinet permet atendre qualsevol infant” i que “és una escola respectuosa amb els infants, les seves necessitats i el seu temps”.

Un dia, una nena de 7 anys em va preguntar: què fas aquí? Jo li vaig dir: – vinc a veure com treballeu… Ella em va respondre, sorpresa: – Aquí no venim a treballar, venim a jugar! Curiós, no?

De ben segur que no són tot flors i violes, però m’ha agradat el que he vist. Fa reflexionar molt sobre el nostre paper dins de l’escola, què fem i com ho fem…

Per acabar, vull compartir la reflexió espontània d’una de les mestres, que em va dir: – “és una visió diferent, no ens fixem què ni com ensenyen els mestres, sinó en com aprenen els infants”.

Mireia Cazorla, tutora de 2n A