Residència Escola els Encants

Marta Ribas, tutora 4t Curs 2018/19

Avui vull obrir un bocinet de la meva finestra personal per tal que entengueu què és per a mi l’escola i com entenc l’educació dins la societat actual; canviant, plural, solidària, i en constant evolució.

Des que vaig sortir de la universitat he passat per diverses escoles, totes elles ben diferents entre si. Gràcies a això he anat aprenent, observant i creixent com a docent. La meva aventura a l’Edumar va començar un dia d’aquest estiu, vaig tenir la gran oportunitat de poder fer una entrevista amb l’equip educatiu, ja que tenia la formació de metodologies de l’ensenyament globalitzat. Estava nerviosa, i inquieta perquè sabia que l’escola formava part del projecte de l’Escola Nova 21, el model d’educació en el que hi crec i desitjo cap als infants, ja que tots i cada un d’ells pot descobrir, vivenciar, experimentar i conèixer el seu propi procés d’ensenyament-aprenentatge. Tanmateix, sabia que hauria de treballar molt; però estava disposada a fer aquest esforç, ja que confiava en el model pedagògic, i alhora el valorava, confiava, i sabia que valdria la pena començar aquesta aventura.

Recordo el primer dia, semblava una nena petita el dia abans de la nit de reis, tenia un neguit intern per descobrir quin seria el meu lloc dins l’escola, quins companys tindria, com podria anar deixant el meu granet de sorra i alhora tenia la responsabilitat de fer-ho bé, ja que havia estat seleccionada per ocupar aquest lloc de treball. Va arribar el dia, després d’una llarga nit sense dormir massa bé, tot va anar sobre rodes. Des del primer moment em vaig sentir molt a gust i ben recolzada. La meva sensació al llarg dels dies anava consolidant-se i m’anava sentit valorada, confiada i a poc a poc, intentava aportar idees, des de la meva humil opinió.

El meu esforç (igual que el dels meus companys), va ser reconegut. Va ser llavors quan la Tana em va dir que havien pensat en mi per anar a fer de resident a l’Escola dels Encants a Barcelona. Em va envair una felicitat, eufòria, i satisfacció; havien confiat, una vegada més, en mi. Del respecte inicial va passar a una abraçada final.

Molts de vosaltres sabeu què són les residències, perquè l’any passat molts mestres van passar per la mateixa experiència. Però pels qui no ho sabeu, us en faig una petita pinzellada. Des de l’Escola Nova 21 es fan unes estades a altres centres per tal que les escoles que estan en creixement cap aquesta visió de l’educació puguin anar creant el seu camí a partir del traspàs d’informació i a partir de les diverses mirades de les escoles pioneres.

La meva experiència va començar el passat 19 de novembre, com he dit anteriorment, a l’Escola dels Encants. Està sent una gran experiència; personal i professionalment parlant. Estic descobrint nous horitzons, estic vivint immersa en un núvol en el qual vaig observant, recollint informació, vivenciant i explorant un model pedagògic on els infants són els principals agents en el seu aprenentatge. Són persones amb una capacitat brillant d’expressar la seva opinió de manera crítica, lliure i de manera raonada. Tanmateix, tenen una gran habilitat a l’hora de fer investigacions que es proposen ells mateixos, i alhora pensen que els companys els pot interessar, aquest fet desenvolupa el valor de l’empatia, per a mi un dels puntals del nostre desenvolupament com a éssers humans. Cada dia, vaig anotant a una llibreta tot el que per a mi és important i rellevant, i alhora intento respondre unes preguntes (que em va proporcionar l’equip directiu) del que seria més interessant recollir per a fer un millor traspàs al claustre de l’Escola Edumar. Penso que hi ha diverses accions que es podrien realitzar a la nostra escola i que serien viables, tant per l’organització, com per la mateixa visió de l’enfocament de l’educació. Alguns exemples podrien ser; com treballen les matemàtiques i el seu raonament a l’hora de fer les operacions i el domini que tenen del Drive entre altres…

Per últim, m’agradaria donar les gràcies a l’equip directiu, als meus companys i amics, als alumnes de la classe Malala i a les seves famílies.