Visió plurilingüe i intercultural

Proposem un model d’educació plurilingüe i intercultural com a mitjà per a construir una societat autènticament plurilingüe i intercultural, amb un model educatiu que es proposa l’adquisició per part de tots l’alumnat d’una competència plurilingüe en les llengües d’escolarització —català, castellà i anglès—, promovent l’ús de la llengua i la cultura catalana com a eix vertebrador d’un projecte educatiu plurilingüe, en el marc del respecte a la diversitat lingüística i cultural, com un element de cohesió i d’igualtat d’oportunitats.

Partim d’una concepció global de la competència plurilingüe segons la qual les competències comunicatives en les diverses llengües no estan aïllades les unes de les altres sinó superposades i relacionades de maneres diverses. Vol dir això que un alumne o alumna plurilingüe no és la suma de dues, tres o quatre de monolingües sinó una entitat única, amb una multi competència dinàmica que evoluciona constantment a partir de les experiències lingüístiques personals.

L’educació intercultural és una resposta pedagògica a l’exigència de preparar els ciutadans perquè puguin desenvolupar-se en una societat plural i democràtica. Té com a finalitat última la igualtat en drets, deures i oportunitats de totes les persones en un marc de valors compartits per a la convivència. L’educació intercultural promou espais d’inclusió que es basen en la igualtat i la necessitat de compartir uns valors comuns que ajudin a conviure en una mateixa comunitat.

La llengua anglesa s’introdueix des de I3, i es considera que aquest procés d’intercanvi lingüístic s’ha de produir en un marc natural i amb sentit. Per tal d’acomplir aquest propòsit, a l’escola tenim un mestre/a a cada comunitat que sempre parla als infants en anglès: en tots els moments del dia, en totes les activitats, al pati, al menjador, als ambients, a les assemblees… independentment de la tasca que estiguin fent els nens i les nenes.

Fins a 1r de primària la llengua anglesa es presenta de manera totalment oral; és a partir d’aquest nivell que s’inicia la llengua escrita en relació a aquell vocabulari que ja és familiar i conegut pels infants de manera oral. A partir de 3r de primària es comença a incorporar la part més estructural de la llengua perquè sentim que els infants ja estan a punt per iniciar aquest procés, ja que fins al moment han pogut aprofundir molt en la llengua oral.

Des del curs 2021/22 formem part del programa d’innovació pedagògica del Departament d’Educació, Generació Plurilingüe (GEP). La finalitat d’aquest programa és millorar la competència en llengües estrangeres de l’alumnat, afavorint el seu creixement acadèmic i capacitant-lo per interactuar amb el món en diverses llengües i de manera crítica.

Les accions del programa GEP s’orienten, d’una banda, a incrementar el temps d’exposició de l’alumnat a les llengües estrangeres curriculars i, d’una altra, a acompanyar els centres educatius en el procés de desplegament i consolidació d’un projecte lingüístic plurilingüe propi.

En el nostre centre hem incorporat la llengua anglesa en l’àmbit de les ciències, incorporant l’ambient de science en la comunitat de petits i de mitjans i el sciencelab a la comunitat de grans.
L’ús del laboratori i els ambients de science, permeten aprendre mitjançant l’experiència i posar en pràctica el mètode científic. Fomenta la capacitat de reflexió en l’alumne i aconsegueix un aprenentatge significatiu. L’aprenentatge és actiu i participatiu, i fa posar en pràctica a l’alumne a estratègies per a treballar en equip/ petit grup.

El treball en el laboratori i els ambients de science potencia l’anàlisi, l’experimentació i la vivència. L’infant ha d’aprendre com funciona la ciència, tant en l’àmbit de manipulació com cognitivament. La construcció d’aquest aprenentatge condueix progressivament a l’aprenentatge dels coneixements i les grans idees de la ciència.

Les pràctiques en el laboratori i els ambients de science es basen en la investigació científica i en la comprensió del pensament científic i les seves idees, esdevenint clau per a l’adquisició de la competència científica. Aprendre anglès a través d’una matèria com les ciències i el laboratori ens ofereix una gran oportunitat perquè els nostres infants millorin la seva competència lingüística.