Jocs Florals

Els Jocs Florals van néixer a Tolosa de Llenguadoc, al segle XIV, quan la llengua d’oc era la llengua dels trobadors i de la poesia. Barcelona va seguir l’exemple de Tolosa i l’any 1393 va celebrar els seus primers Jocs Florals que van durar fins al s. XV.

Els Jocs Florals van caure en decadència fins al s. XIX i foren restaurats duran la Renaixença. Amb aquest esdeveniment la llengua catalana es va tornar a valorar.

Hi havia tres premis:

• La Flor Natural, premi a la millor poesia que cantava a l’amor.
  • L’Englantina d’Or, premi a la millor composició de caràcter patriòtic.
  • La Viola d’Or o d’Argent, premi al millor poema que enalteixi els valors espirituals.

El que guanyava aquests tres premis rebia el títol de Mestre en Gai Saber.

A l’Escola vam decidir organitzar uns Jocs Florals amb l’objectiu d’impulsar l’escriptura, la imaginació i el treball cooperatiu. Vam adaptar els premis a les necessitats de l’escola i vam decidir que hi hauria els següents premis:

La Flor Natural, premi a la prosa. Hi participa l’alumnat de 1r a 6è. Hi ha un premi per cada nivell. L’alumnat pot treballar per parelles o individualment segons el curs. Això s’especifica en les bases del concurs així com el nombre de pàgines que ha de tenir cada text.

L’Englantina, premi a la millor poesia. Hi poden participar els infants de 3r a 6è. S’ha de fer individualment.

La Viola, premi a l’esforç. Aquest premi va ser inventat per l’Escola perquè es va constatar que hi havia alumnes que s’esforçaven molt però mai guanyaven. Amb aquest premi es reconeix sobretot el treball i l’esforç.

La Farigola: premi al còmic. Hi poden participar els nens i nenes de 5è i 6è. També és un premi inventat per l’escola.

Premi a la composició musical. També per als infants de 5è i 6è. Aquest premi encara no té nom però les mestres de música van veure que els alumnes tenen capacitat per inventar músiques i cançons.

L’alumne que ha guanyat tres premis en diferents categories rep el títol de Mestre en Gai Saber i escull al Rei o Reina dels Jocs Florals que presideix tota la cerimònia d’entrega de premis.

El jurat està format per pares, mestres i alumnes que valoren la imaginació, la redacció i la presentació.
Els Jocs Florals sempre se celebren per Sant Jordi, festa associada al llibre i la rosa. Per aquest motiu cada any s’estudia un autor/a que sigui important en la Literatura ja pot ser catalana, castellana o europea.Jocs